Kígyók és Létrák – a társadalmi mobilitás és az életutak metaforái

Egy indiai társasjáték ihlette azt a Molnár Judit Lilla képzőművész és Török Krisztián Gábor kurátor közös koncepciójának eredményeképp 2025.02.19-én megnyílt kiállítást, amely az Esterházy Art Dating esemény győztes pályázatából született. A terv alapítványunk jóvoltából másfél millió forintos támogatással, kilenc hónap alatt valósult meg – az eredményt öt héten át láthatja majd a közönség a The Space Galériában.
Az előző évben a Molnár Judit Lilla - Török Krisztián Gábor alkotta duó kiállításkoncepcióját találta a legkiemelkedőbbnek az Esterházy Art Dating kuratóriuma – döntésük kézzelfogható eredményével találkozhattak a látogatók a The Space Art Gallery megnyílt kiállításán. Mint emlékezetes, tavaly tavasszal tíz kurátor és húsz képzőművész ismerkedett egymással az Együtt a Művészetért Egyesület és alapítványunk által közösen szervezett Esterházy Art Dating során. A 15-15 perces beszélgetések eredményképpen a rapid randik végére kialakult az a 10 kurátor-művész páros, akik ezt követően két hónapon keresztül dolgoztak közösen egy-egy kiállítási koncepcióján. A párosok májusban mutatták be terveiket a kuratórium előtt.
A talányos Kígyók és Létrák - A társadalmi mobilitás és az életutak metaforái címet viselő győztes pályamunkában az alkotók egy ősi indiai társasjáték által ihletett művészeti installáción keresztül kritikus szemlélettel vizsgálják a társadalmi mobilitás kérdését és az életutak metaforáit, az egyéni életpályák kiszámíthatatlanságát. A „Kígyók és Létrák” társasjáték logikáját újragondolva a mű a felemelkedés és visszaesés dinamikáját mutatja be, ahol a létrák és kígyók kortárs pszichológiai fogalmakhoz kapcsolódnak, például a „kitartás” vagy a „tanult tehetetlenség” jelenségeihez. A játékos struktúra mögött komoly társadalomkritikai kérdések húzódnak meg: mennyire befolyásolják külső körülmények a siker vagy kudarc esélyeit, és milyen szerepet játszanak ebben az egyéni döntések vagy a társadalmi meghatározottságok?
A kiállítás alapelemei – fém, fa, homok – egyszerre utalnak a társasjátékok, a játszóterek és a társadalmi struktúrák tereire. Az installációban a mezők között „lépkedő” néző részesévé válik egy szimulációnak, érzékelve a társadalmi mozgások összetett és sokszor frusztráló természetét. A kiállítás Éber Márk Áron magyar társadalom kritikai valamint Mark Fisher író-filozófus és Byung-Chul Han kultúra teoretikus elméletével is párbeszédet folytatva arra reflektál, hogyan válik a kapitalizmus rendszerében a folyamatos „önoptimalizálás” elvárássá, és milyen pszichológiai hatásai vannak a sikerorientált társadalomnak. A látogatók egy interaktív leporelló és egyedi dobókockák segítségével a kiállítás tapasztalatát magukkal is vihetik, így a játék a tárlat révén felvetett kérdések a térből kilépve is tovább élnek.
A kiállítás 2025. február 20. és március 21. között (szerda-péntek 12.00-18.00 vagy bejelentkezésre) tekinthető meg a The Space Art Galleryben.
Az Esterházy Alapítványok két, egymásra épülő projekttel támogatják a magyarországi fiatal művészeti szcénát: az egyik a 2009-ben az Esterházy Privátstiftung által alapított Esterházy Art Award-díj, amelyet kétévente egy független, nemzetközi zsűri ítél oda maximum három 45 év alatti magyar művésznek. A díj jelentőségét az összdíjazás mellett elsősorban az elismeréshez kapcsolódó, kétévente a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban megrendezett nagyszabású, a fiatal magyar művészeti szcéna legmértékadóbb áttekintétését nyújtó kiállítás is mutatja.
A 2023-ban az alapítványunk és az Együtt a Művészetért Egyesület által elindított, minden páros évben megrendezendő Esterházy Art Dating a feltörekvő művészeket és kurátorokat összekapcsolva új együttműködéseket kíván létrehozni, miközben a nagyközönség számára is elérhetővé és érthetővé teszi a kortárs művészetet. Az edukációra és az alkotói tevékenységre összpontosítva a program inspiráló találkozásokat kínál, hogy a szélesebb közönség is aktív résztvevőjévé válhasson a művészeti diskurzusnak.
Molnár Judit Lilla képzőművész, 2015-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem graduális képzésén, jelenleg pedig az egyetem doktoranduszjelöltje. Helyspecifikus installációit személyes élmények és élethelyzetek inspirálják, amelyek erőteljesen reflektálnak a generációját érintő egzisztenciális problémákra és az ezekből fakadó pszichés kihívásokra. Az utóbbi években számos hazai és nemzetközi csoportos kiállításon, illetve rezidenciaprogramon szerepelt.
2024-ben meghívott művészként vett részt a Salt Lake Cities STOPS AND STATIONS rezidenciaprogramon, a Salzkammergut Európa Kulturális Fővárosa projektben, és Under Construction címmel egyéni kiállítása nyílt Linzben, az Architekturforum Oberösterreich galériájában. Művei jelenleg a debreceni MODEM Hanyas vagy? című gyűjteményi kiállításán láthatóak. Legutóbbi hazai egyéni tárlatát Maj Ajna kurátori munkája alatt valósította meg az Outside-the-box című kéthelyszínes, kooperatív kiállítássorozatban, melyben képzőművészeket kért fel, hogy átalakítsák saját installációját.
Török Krisztián Gábor kurátor és művészeti író, 2022 márciusa óta a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ munkatársa. Legutóbbi társkurált kiállítása, a Tanulni a természettől? – Botanika, Debrecen gazdag botanikai örökségét és a természettel való együttélés új formáit vizsgálja. Májusban a MODEM-ben valósítja meg Juhász Nóra egyéni tárlatát, és olyan független kurátori projektekben dolgozik, mint Kortmann Járay Katalin és Mendreczky Karina közös tárlata a kassai SOPA Galériában. Török számos hazai és nemzetközi projektben vett részt kurátorként, többek között a temesvári Art Encounters Biennálén, emellett a CIMAM és AICA magyar tagozatának tagja.