Európában is otthon vannak az Estöris diákok
Utolsó, döntő fordulójához érkezett az alapítványunk és az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája közös szervezésében zajló Estöri Kreatív Történelmi Verseny. A témaválasztást hazánk uniós csatlakozásának 20. évfordulója ihlette: a három fővárosi, négy vidéki és két határon túli csapat az EU kelet-közép-európai országainak 2004-től napjainkig tartó történetét dolgozta fel. A győztes végül a budapesti Deák téri Evangélikus Gimnázium csapat lett. Emellett a döntőben szereplő összes csapat részt vehet egy szeptemberre tervezett brüsszeli tanulmányúton is.
A tavalyi évhez hasonlóan az idén is a jelenkor aktuális történéseivel kapcsolatos tudásukról adhattak számot az Estöri résztvevői: a téma az Európai Unió kelet-közép-európai országainak 2004-től napjainkig tartó történelme volt. Az apropót az adta, hogy hazánk a többi, a Vasfüggönyön inneni, közép-európai országgal együtt 2004-ben, azaz éppen 20 évvel ezelőtt csatlakozott az uniós tagállamok közösségéhez.
A verseny a hagyományoknak megfelelően ezúttal is három fordulón át zajlott; a folyamat végén a több mint száz induló csapatból a döntőbe jutott legjobb kilenc mérte össze tudását csütörtökön a Budapesti Európai Ifjúsági Központban.
A korábbi fordulók során a lexikai tudást mérő kvíz mellett, kreatív csapatvideót, fiktív online magazin címoldalt és vezércikket is készítettek a csapatok. A döntő beugró feladata pedig egy Instagram-oldal megalkotása volt, amelyen az ország Európai Uniós kapcsolódását kellett bemutatniuk a közösségi médiafelület követelményeinek, eszköztárának használatával. Erre a komplex feladatra másfél hónap állt a csapatok rendelkezésére. Helyi tudósítókként, utazó riporterekként, ösztöndíjjal Európát bejáró diákokként vagy akár történelmi személyek bőrébe bújva meséltek szövegesen vagy videókban bemutatva Lengyelország, Horvátország, Csehország, Szlovákia, Litvánia és Észtország EU-hoz való csatlakozásának hátterét és érdekességeit, bátran nyúlva olyan témához is, mint például az euroszkepticizmus.
A döntőben pedig az Instagram tartalmak bemutatása mellett villámkérdésekre adott válaszaikkal, és egy-egy uniós szakkérdést a középpontba állító „párbaj” segítségével bizonyították jártasságukat az európai témákban.
Az első helyen a budapesti Deák téri Evangélikus Gimnázium csapata végzett, a második helyet az Újpesti Babits Mihály Gimnázium kilencedikes csapata szerezte meg, míg a tamási Béri Balogh Ádám Gimnázium diákjai a bronzéremmel térhettek haza.
A győzteseket értékes informatikai és audiovizuális eszközökkel jutalmazták. Emellett a döntőn résztvettek teljes mezőnye részt vehet egy szeptemberre tervezett brüsszeli tanulmányúton, ahol közvetlenül is szerezhetnek ismereteket az uniós intézmények működéséről.
A döntő az Esterházy Magyarország Alapítvány YouTube csatornáján is visszanézhető.: https://www.youtube.com/watch?v=Rgod0dX1Wug&t=21629s
Azért indítottuk el 8 évvel ezelőtt az Estörit, hogy a résztvevő diákok – történelmi ismereteik mellett - kommunikációs képességeiket, kreativitásukat, kritikai érzéküket, valamint a digitális technológia használatában való jártasságukat is fejleszthessék. Mindez összhangban áll auon törekvésünkkel, hogy értékteremtő kezdeményezéseket támogatva építsen hidat a múlt értékei és a modern, kortárs megközelítések közzé.
2016 óta több mint 150 iskolából 3000 diák és 300 tanár vett részt az Estöri szellemi küzdelmeiben. Az egyéni képességek mellett az együttműködési készséget fejlesztő és ösztönző versenyre nemcsak magyarországi, de határontúli közösségek is jelentkeztek, Dél-Burgenlandtól a Felvidéken és Vajdaságon és Beregszászon át Erdélyig.
A döntőt Lővei Andrea, az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodájának vezetője és Czigány Balázs az Esterházy Privatstiftung igazgatóhelyettese nyitotta meg.
A program megvalósítására az EMA Nonprofit Kft. NKA-pályázat keretében vissza nem térítendő támogatást nyert.