Együttműködés – Ellenállás – Szabadság
Szeptember 5-től lehet nevezni az Estöri – Kreatív Történelmi Versenyre, amelynek a mostani immár a kilencedik évada lesz. A versenyre középiskolák diákok jelentkezhetnek, akik három fordulóban mérik majd össze tudásukat, ez alkalommal a 80 évvel ezelőtt véget ért második világháború témájában. A szervező Esterházy Magyarország Alapítvány idén október 16-ig várja a csapatok jelentkezését. A megméretésen a történelmi ismeretek mellett a digitális tudás alkalmazását, a kreativitást, az önálló forráskutatást és a csapatmunkát díjazzák. A program együttműködő partnere az Európai Parlament Magyarországi Kapcsolattartó Irodája.
Hogyan hatottak egy-egy adott országra, régióra, a benne lakókra a totalitárius diktatúrák, illetve hogyan álltak ellen az önkénynek egyes népek vagy az emberek egyes csoportjai? Milyen volt a háború jellege a frontokon és a hátországban? Melyek a helytállás, a szolidaritás máig ható példái? Ilyen és hasonló kérdésekre keresik majd a választ a II. világháború eseményeinek, fordulópontjainak, összefüggéseinek vizsgálatakor a diákok az Estöri – Kreatív Történelmi Verseny idei fordulóiban.
Európa és a világ 2025-ben emlékezik meg a II. világháború befejezésének 80. évfordulójáról. A háborúban elszenvedett óriási európai veszteségek hatására fogalmazódott meg - egy újabb világégés elkerülése érdekében - az európai országok közötti együttműködés rendszerének megteremtése: az Európai Unió a háború keserű leckéjének köszönheti a létrejöttét. Az integráció jövője attól is függ, mennyiben képes megőrizni a humanitárius szellemiséget és az európai alapértékeket. Az idei téma így a világháború tematikájával is kapcsolódik az elmúlt két év versenyeihez, melyekben az Európai Unió működését vizsgálták a diákok.
A korábbi évekhez hasonlóan a történelemtudás mellett idén is érdemes lesz sokféle képességet figyelembe venni a csapatok összeállításánál, hisz a verseny nem csupán teret enged a fiatalok kreativitásának, de kifejezetten ösztönzi is, hogy történelmi ismereteik mellett tehetségükkel, kreativitásukkal, a koruknak megfelelő digitális eszközök használatával teljesítsék a feladatokat.
Az első – lexikális tudásszintet felmérő – forduló kifejezetten a témával kapcsolatos ismeretanyag elsajátítását méri, de a további versenyfordulók is erre a tudásra építenek, kiegészülve olyan kreatív megvalósítási formákkal, mint például videó- és prezentációkészítés, illetve a prezentáció bemutatása. A döntőben az egyes csapatok már páros feladatokban is összemérik tudásukat, hogy kiderüljön, ki lesz az idei verseny legjobbja. Megéri küzdeni, hisz a dobogós helyezést elérő csapatok tagjai értékes infokommunikációs és audiovizuális eszközök várományosai.
Fontos szempontunk, hogy a diákok találkozzanak a történelemben az alternatívákkal, éljék bele magukat a kor emberének életébe, szembesüljenek dilemmákkal, és legyenek képesek a saját álláspontjuk bemutatására. A verseny a történelmi tudás elsajátítása mellett ezáltal a tájékozódó képességüket és érvelési kultúrájukat is fejleszti.
A versenyre magyar (határon inneni és túli) középiskolák 10. és 9. osztályos diákjait várjuk 3 fős csapatokban. Az idei évben lehetőséget adnak arra, hogy csapatonként 1 fő erejéig egy felsőbb, 11-ik évfolyamos diák is a csapat tagja legyen. Ennek feltételeit, valamint a verseny részletes kiírását honlapon találjátok ITT>>
A versenyre történő jelentkezés határideje 2024. október 16.
További információ: E-mail: info@estori.hu
Honlap: www.estori.hu
Verseny promó videó: https://youtu.be/vzBqdJ8_TBQ
Facebook: https://www.facebook.com/esterhazymagyarorszag
Instagram: https://www.instagram.com/estoriverseny
www.esterhazyalapitvany.hu
https://www.europarl.europa.eu/news/hu
https://www.facebook.com/EuropaiParlament